Double click to edit
Zmienne

Zmienna jest to rodzaj pojemnika do przechowywania określonych wartości.
Posiada nazwę i wartość.
(np. za cyfrę 16 odpowiedzialna jest cyfra A)
Zmienne dzielimy na lokoalne i globalne
Do tworzenia zmiennej lokalnej, czyli takiej, która instnieje tylko podczas wykonywania procedury
(po zakończeniu procedury po prostu zniknie)
wykorzystujemy polecenie  niech (niech słowo cokolwiek).
Polecenie to tworzy zmienną o podanej nazwie i nadaje mu wartość
Przykład (kwadrat z przekątną:)
oto kwadrat :n
niech "bok pwk 2
powtórz 4 [np :n pw 90]
pw 45  np :bok*n
już
Zmienna Globalna
Zmienna Lokalna
Polecenie niech tworzy w procedurze KWADRAT zmienną bok
i nadaje mu wartość pierwiastka z 2
oczywiście w tym przypadku nie jest to takie ważne gdyż można także zapisać to w ten sposób: :bok*pwk 2
Jednak w daleszej części, czyli przy skalowaniu rysunków będzie to bardziej potrzebne.
Zmienną globalną, czyli taką, która istnieje nie tylko podszas wykonywania procedury
(tak było w przypadku polecenia niech)
Tworzymy ją poleceniem przypisz
Polecenie przypisz podobnie jak w przypadku polecenia niech,
tworzy zmienną o podanej wartośći i nadaje mu wartość

Ja korzystałem zazwyczaj z polecenia przypisz,
ponieważ możemy używać tej zmiennej o tej samej nazwie i wartośći w wielu procedurach.
przyp "Pik 3.14


oto PoleKoła :r
wynik :Pik*:r*:r
już
Przykład (Koło:)
Specjalnie stworzę najpierw zmienną Pik poza procedurą,
lecz i tak będziemy mogli ją wykorzystać w procedurze
Kolejną zaletą zmiennych Przypisz jest to że możemy je oglądać i edytować w dowolnej chwili
Wystarczy kliknąć tutaj:
A następnie wybrać dolwolną zmienną tutaj:
UWAGA:
Jeśli zmienna o danej nazwie już istnieje,
to polecenia przypisz i niech nadzą jej nową wartość!