Double click to edit
Procedury
Kwadrat obok możemy narysować
na kilka różnych sposobów:
Napewno potrafisz wykonać go w taki sposób:
np 100 pw 90
np 100 pw 90
np 100 pw 90
np 100 pw 90
Jednak jest to trochę czasochłonne ..
aby to przyśpieszczyć wystarczy zamienić to na to:
powtórz 4 [np 100 pw 90]
Umiemy już w krótki sposób zapisać kod, który narysuje nam kwadrat.
Teraz weźmy się za coś innego.
Stwórzmy procedurę, dzięki której po wpisaniu słowa kwadrat na ekranie pojawi się ta figura. Najpierw zapoznamy się z znaczeniem słowa procedura.
Procedura w języku LOGO to zbiór poleceń, zebrane i określone jednym słowem. Co to znaczy? Na przykład, mając 10 linijek kodu, które naprzemian posuwają żółwia do przodu i skręcają możemy zastąpić jedną procedurą, która będzie je wszystkie wykonywała.
Aby program wiedział, że chcemy stworzyć nową procedurę należy poprzedzić jej nazwę słowem OTO, a cały kod zakończyć poleceniem JUŻ.
PRZYKŁAD:
oto kwadrat
powtórz 4 [np 50 pw 90]
już
I to wszystko. Od teraz za każdym razem, gdy w oknie konsoli wpiszemy kwadrat ta figura zostanie nam narysowana na ekranie. Działa to na takiej zasadzie, że kwadrat wywoła linie kodu w nim zawarte, tak więc użycie kwadrat pokrywa się z wpisaniem powtórz 4 [np 50 pw 90]. Oczywiście dla jednej linii kodu ma to małe znaczenie, ale co by było gdybyśmy mieli narysować dom? Odtwarzanie go ciągle od początku było by męczące, a tak jedna procedura potrafi wykonać za nas wszystko.
Ćwiczenie:
Wykonaj kilka procedur i sprawdź ich działanie
