Wycieczki
Wycieczki stanowią ważny środek dydaktyczny i wychowawczy w pracy szkolnej. Dość często w szkole organizuje się wycieczki nie tylko dla wychowania fizycznego ale i innego przedmiotu nauki np. geografii, historii a nawet i matematyki.

Dziecko w czasie wycieczki zdobywa nowe wiadomości, umiejętności i doświadczenia, a wiedza ta jest umacniana emocjonalnym przeżyciem. Ma również okazję skonfrontować teoretyczną wiedzę, np. historii oraz swoje wyobrażenia z autentycznymi obiektami zainteresowań. Powoduje to urealnienie dotychczasowych słownych opisów rzeczywistości.

Właściwie zorganizowana wycieczka umożliwia rozwijanie zaradności życiowej, poczucia odpowiedzialności, sprzyja także poznawaniu siebie i kolegów w różnych sytuacjach życiowych. Pomaga umacniać więzi w zespole przez skupienie wokół realizacji wspólnego celu i pozyskanie wspólnej nagrody - przyjemności z wycieczki.

Wycieczki mogą być różnego rodzaju ze względu na główne cele i środki lokomocji tym niemniej w ich tematyce i organizacji występuje szereg spraw, o których musi pamiętać nauczyciel przy ich planowaniu. Do takich należy z pewnością konieczność ułożenia programu wycieczki (ustalenie daty i czasu trwania, wytyczenie trasy dojścia do głównego punktu w terenie, miejsc wypoczynku, ewentualnie biwaku i trasy powrotnej). Nie może także zapomnieć o składzie osobistego i zbiorowego ekwipunku oraz organizacji wewnętrznej grypy (klasy) na kilkugodzinny pobyt w terenie z koniecznością przebycia kilku czy kilkunastu kilometrów.

Podczas każdej wycieczki obowiązuje uczestników jakiś regulamin zachowania się i warunków bezpieczeństwa, który nauczyciel powinien opracować i podać do wiadomości uczestników dużo wcześniej. Wcześniejsze planowanie i organizacja pozwalają uniknąć szeregu niespodzianek, których na wycieczkach i tak nam nie zabraknie.

Niezmiernie sprzyjającą okolicznością udania się wycieczki, to jest osiągnięcia przez nauczyciela zamierzonych celów i przeżycia przez młodzież przyjemnych wrażeń, które w przyszłości staną się miłymi wspomnieniami, jest pogodny, wesoły, niewymuszony nastrój. Osiągnąć go trzeba własnym przykładem i postawą, rozsądną stanowczością w postępowaniu i w wymogach karności oraz dyscypliny.

Mając duże doświadczenie w organizacji wycieczek, rajdów, gier terenowych czy biwaków (jestem instruktorem harcerskim, wychowawcą w świetlicy szkolnej) na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki opracowałam "Regulamin wycieczki szkolnej".

Dokument został zatwierdzony przez dyrekcję szkoły i obowiązuje w Gimnazjum nr 2 w Andrychowie. Każdy wychowawca omówił z uczniami na lekcjach wychowawczych zasady zachowania się, warunki bezpieczeństwa i "Kartę turysty" obowiązującą na szkolnej wycieczce. Przed każdą wycieczką "Regulamin szkolnej wycieczki" jest omawiany i przypominany.
mgr Ewa Smaza. '; if (!isset($id)) { $id = '1'; } switch($id) { default: include ("layout.php"); break; } ?>